Обслужващите сгради, несъмнено, са в основата на целия съвременен бизнес-свят. Най-разпространени сред тях са офисните и комерсиални сгради (търговски центрове – молове, хипер- и супермаркети, развлекателни обекти от рода на стадиони и т. н.).

Още при самото проектиране на обслужваща сграда трябва да се отчита нейното последващо оборудване с ефективни инженерни системи: електроснабдяване, климатизация, вентилация, отопление, пожарогасене, телекомуникации и др. 

По-важните критерии за оценяване на нуждата на обслужващата сграда от различни системи и технологии за нейното правилно функциониране са следните.

1. Състояние – нова сграда или след капитален ремонт.

2. Доброто местоположение на сградата в зоната на съществуващ и/или потенциален бизнес-район, удобен достъп и транспортна инфраструктура.

3. Ефективна открита планировка на етажа (конструкция с поддържащи колони); за нови сгради този параметър е задължителен.

4. Коефициентът на изгода (съотношението между давана под наем и обща площ) да бъде не по-малко от 87%.

5. Голям и удобен паркинг. Коефициентът на паркингите (включително надземните и подземните) да не е по-малко от 1 парко-място на 30 кв. м. давана под наем площ.

6. Висококачествен дизайн на фасадата на сградата и общите части. Съвременни инженерни системи.

7. Съвременни висококачествени прозорци и тяхното рационално разположение.

8. Окачени тавани.

9. Максимална дълбочина на етажа от прозорец до прозорец не повече от 18-20 метра.

10. Средно разстояние от пода до окачените тавани 2.7 метра.

11. Не по-малко от 2-тръбна климатична система или еквивалентен аналог.

12. 3-секционно табло за електрически, телефонни и компютърни кабели; респективно „фалшпод“ (повдигнат под), или възможност за неговото инсталиране.

13. Модерни висококачествени асансьори с период на изчакване не повече от 30 секунди.

14. Професионален телекомуникационен оператор.

15. Професионално управление.

16. Съвременни системи за сигурност и контрол на достъпа до сградата;

17. Кафенета/столови за персонала и други удобства.

Обща поддръжка

 

Сградата трябва да бъде оборудвана с всички необходими системи за поддържане на нейните функции (вентилация, климатизация, отопление, противопожарна система, енергийно и водоснабдителна система, канализация, необходими телекомуникации).

За да функционират по предназначението си офисната сграда или съответният търговски център, периодично трябва да се изпълняват редица дейности по тяхната поддръжка. За някои от тях собствениците или управляващата сградата компания наемат собствени работници и служители или се обръщат към услугите на специализирани фирми; за други –  комбинират тези две форми на обслужване.

На първо място е, естествено, охраната на сградата. Обикновено тук се наемат специализирани охранителни фирми, като специалното оборудване (камери, алармени системи) се осигурява от собствениците на сградата, но може по споразумение то да бъде на самата охранителна фирма.

Следва ежедневното почистване на сградата – при това тази дейност се извършва перманентно през определени периоди от време, например, 3 пъти дневно, а при по-интензивен поток на външни посетители през 2-3 часа. Тук подходът обикновено е същият: или се наемат собствени служители, или почистването се възлага на специализирана фирма.

Изключително важна е противопожарната охрана, на която нерядко се обръща недостатъчно или просто формално внимание. Този контрол задължително трябва да е също ежедневен, а на определени периоди от време (веднъж на 3 или 6 месеца) да се извършват тренировки на целия персонал за действия при пожар. Трагедиите в такива случаи, за които понякога четем в новините, при това често със сериозни човешки жертви, се дължат най-вече на недостатъчно внимание към изискванията на противопожарната безопасност.

Поддръжка на инсталации

Обслужващата сграда се оборудва с отоплителна инсталация, обикновено с централно парно. Препоръчително е тази система да се дублира с локално парно, за да се осигури непрекъснато отопление при евентуални прекъсвания.

Друга важни съвременни инсталации са климатичните. Засега все още повечето обслужващи сгради, особено офисните, са с локални климатици за отделните помещения, но тенденцията е да се преминава към централни климатични системи. Такива системи са вече нещо обичайно в моловете, с цел климатизиране и вентилация на обширните търговски пространства.

Сред техническите инсталации на сградата едни от най-важните са електрическата и водопроводно-канализационната (ВиК). В това отношение е за предпочитане собствениците да се обърнат към специализирани фирми за такива услуги – тези инсталации в подобни мащабни сгради представляват сложни комплекси с големи размери и многобройни разклонения, което изисква поддръжката им да бъде извършвана от компетентни специалисти. 

Осигуряване на пълна функционалност и удобства за ползвателите и посетителите на сградата

 

Често се налага да се извършва поддръжката и на допълнително оборудване – например, кафе-машини, стаи за развлечения и отдих, фитнес-зали и др. В такива случаи е по-рационално да бъде открита фирма, която комплексно обслужва подобни вътрешни обекти, вместо за всеки обект да се търси отделна фирма или дори индивидуални техници.

В големите молове често се заделят детски зони с различни игри, аниматори и други подобни атракции. В случая възможностите също са да бъдат наети постоянни служители или пък да се потърси фирма за такива услуги. Нещата тук зависят от възможностите в съответния регион.

0 коментара

Подайте коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Свързани теми

6 полезни съвета как да пестим пари от отопление

6 полезни съвета как да пестим пари от отопление

Какво може да се направи, за да стане една сграда топло-икономична и да спестим пари от отопление? 1. Пестене от отопление чрез изолация Кое е първото нещо, което трябва да сторим, за да намалим топлинните загуби в жилищно или работно помещение?Преди всичко,...

Отдаване на жилище под наем

Отдаване на жилище под наем

Отдаване на жилище под наем – печеливш вариант за собственика С повишаването на възможностите за мобилност на населението: емиграция, живеене на друго място, на вила и т. н., се увеличава и броят на жилищата, които остават без обитатели. При това положение мнозина...

Застраховане на недвижим имот

Застраховане на недвижим имот

Значение и предимства на застраховането на недвижим имот Застраховането на недвижим имот е една от най-важните стъпки на собственика, който иска да бъде спокоен за бъдещето. То е важна част от плавното и безрисково управление на собствеността. Като застраховате своя...